Kommunikation
KFUM-Spejdernes kommunikation
Her kan du læse alt om kommunikation, der er relevant for dig, som skal kommunikere om et projekt til andre KFUM-Spejdere eller omverdenen. Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte KFUM-Spejdernes kommunikationsteam på kommunikation@kfumspejderne.dk.
Opdateret 6. november 2024 af Kommunikation
Guide og Værktøjer
KFUM-Spejdernes kommunikationsteam består af tre kommunikationskonsulenter, en GEÅ-spejder og en grafisk designer. Teamet støtter ansatte, hovedbestyrelse, styre- og projektgrupper i kommunikationen både inden og uden for organisationen. Det kan være gode råd om alt fra plakatproduktion til pressemeddelelser eller en nyhed i KFUM-Spejdernes nyhedsbrev. Under afsnittet 'KFUM-Spejdernes kanaler' kan du finde en liste over kommunikationskanaler hos KFUM-Spejderne.
Du kan læse KFUM-Spejdernes kommunikationspolitik her.
KFUM-Spejdernes kommunikation
KFUM-Spejdernes kommunikation tager afsæt i KFUM-Spejdernes værdier, vision og strategi. I vores kommunikation skal det mærkes, at vi er spejdere. I praksis betyder det, at du med fordel kan tænke over og fortælle, hvordan dit projekt er med til at rykke verden eller række ud. Du finder KFUM-Spejdernes vision og strategi her. Mange af tankerne er sikkert allerede gjort i forbindelse med projektbeskrivelsen, og man må gerne genbruge.
Ansvar for KFUM-Spejdernes kommunikation
Styregrupperne har ansvar for kommunikationen inden for deres eget område, og hver projektgruppe har selv ansvar for at kommunikere om deres projekt. Kommunikationsteamet hjælper gerne med råd og vejledning i forhold til konkrete tekster, indsatser eller presse. Du er altid velkommen til at kontakte os på kommunikation@kfumspejderne.dk.
Skal du i gang med at lave kommunikation for KFUM-Spejderne, kan du herunder finde relevante værktøjer og oversigter:
KFUM-Spejdernes designguide
På kfumspejderne.dk/design finder du KFUM-Spejdernes designguide. Guiden er udarbejdet med fokus på at hjælpe dig på vej, i forbindelse med udarbejdelse af visuel kommunikation. Det kan være et slutprodukt på et større projekt: bøger, hæfter etc. Men også digitalt og på outdoormaterialer etc. Designguiden introducerer dig altså til de elementer, vi bruger, når vi visuelt skal kommunikere KFUM-Spejderne i Danmark. Det være sig farvepalette, skrifttyper, brug af logo, billeder osv.
På siden har du også mulighed for at downloade vores skrifttype, logopakke, ikon bibliotek, grafiske elementer samt enkelte skabeloner til fx powerpointpræsentationer og brevpapir.
Kommmunikationsværktøjer
På kfumspejderne.dk/kommunikation finder du værktøjer til KFUM-Spejdernes kommunikation. Det kan være mere information om KFUM-Spejdernes redaktioner, korpsudsendelser, sociale medier eller hvordan du kommer i gang med et webhotel hos KFUM-Spejderne.
Har du spørgsmål til designguiden eller kommunikationsværktøjerne, er du velkommen til at kontakte os på kommunikation@kfumspejderne.dk.
Skal du i gang med en tryksag, bedes du kontakte kommunikationsteamet om det kommende arbejde. Derefter skal du i samarbejde med den tilknyttede udviklingskonsulent udfylde en kreativ brief, der skal ligge til grund for den videre proces med udarbejdelsen af tryksagen.
Det skal du overveje, når projektet starter op
Så snart styregruppen og projektgruppen har tegnet de store linjer i et projekt, bør projektgruppen overveje, hvordan projektet skal kommunikeres. Her er man velkommen til at kontakte kommunikationskonsulenterne på kommunikation@kfumspejderne.dk for råd og sparring. Det kan enten være via mail, telefon eller ved et fysisk møde.
Når projektgruppen gør sig sine første overvejelser om kommunikationen, skal man overveje følgende. Det vil også være de punkter, som kommunikationskonsulenterne vil tage fat på:
Interessenter
Tidsplan
Overordnet tidsplan og budskaber til forskellige målgrupper
Produkter
Pressearbejde
KFUM-Spejdernes medier
Budget
Ansvarsfordeling
Sådan er processen
Alle projekter bør have en kommunikationsplan, der indeholder interessenter, milepæle og afleveringer.
Kommunikationsplanen skal tage udgangspunkt i KFUM-Spejdernes etablerede kanaler, platforme og designguide.
Mærker, trykte materialer osv. godkendes af styregruppen (gennem kommunikationsplanen) og skal kvalitetssikres af kommunikationsteamet/grafikeren.
KFUM-Spejderne i Danmark står som afsender af alle materialer.
Det er let for projektgrupperne kun at have fokus på slutproduktet. Det er dog vigtigt at løfte blikket og se sig selv og projektet som en del af KFUM-Spejdernes samlede kommunikationsindsats. Det betyder, at hvert enkelt projekt skal bidrage til at fortælle, hvad KFUM-Spejderne er, og hvilke værdier, vi har. Det kan projekterne kun gøre, hvis de har en høj kvalitet, arbejder med sit budskab og satser på billeder, events, kampagner og pressearbejde. Det er også vigtigt, at både projekter og styregrupper har for øje, at der ikke kun kommunikeres til sidst i et projekt, men at der kan være løbende muligheder.
Meget af det kan kommunikationskonsulenterne hjælpe med.
KFUM-Spejdernes kanaler
KFUM-Spejderne kommunikerer gennem en lang række kanaler. Dem får du et overblik over her.
Projektgrupper opfordres til at gøre brug af medierne til ledere ind i projektets kommunikation. Her kan du med fordel tage fat på kommunikationskonsulenterne på kommunikation@kfumspejderne.dk for at få konkret sparring.
I forhold til kommunikation er det ofte en fordel at være ude i god tid, hvis der eksempelvis skal reserveres plads i Ildhu eller på Instagram.
Ildhu
Ildhu er KFUM-Spejdernes trykte magasin til ledere. Det udkommer fire gange om året i cirka 6.000 eksemplarer. Ildhu skriver om need to know-stof til ledere, herunder inspiration til lederrollen og spejderarbejdet.
Har du idéer til Ildhu, kan du skrive til redaktionen på ildhu@kfumspejderne.dk. Du kan se deadlines i bladet. Vær opmærksom på, at der er lang produktionstid på et magasin.
Du kan se tidligere udgivelser her.
Nyhedsmail til distriktschefer
Hver måned udsendes en nyhedsmail til distriktscheferne. Din styregruppe, projektgruppe eller arbejdsgruppe kan få artikler med. Distrikterne kan bruges som direkte samarbejdspartnere eller de kan være en del af en strategisk kommunikation, hvor de understøtter det budskab, I også kommer ud med på andre kanaler. Send dit bidrag til redaktøren på DTCnyheder@kfumspejderne.dk. Der er deadline den 20. i hver måned.
Du kan også skrive dig på en liste, så du får en påmindelse i god tid lige her.
Du kan se tidligere eksemplarer af nyhedsmailen til distriktschefer her. Her er også mulighed for at tilmelde sig modtagerlisten af nyhedsmailen til distriktschefer.
KFUM-Spejdernes nyhedsbrev
KFUM-Spejderne udsender hver måned et nyhedsbrev til alle aktive medlemmer over 15 år med seneste nyt. Har du en god historie eller nyt fra din projektgruppe, kan du sende dit indhold til kommunikation@kfumspejderne.dk.
spejdertrykken.dk og korpsudsendelsen
spejdertrykken.dk er KFUM-Spejdernes online trykkeri, hvor alle medlemmer kan finde materialer til gruppens synlighed. Du kan finde retningslinjer for at lægge materialer op på spejdertrykken.dk samt udsendelse af korpsudsendelse her. Korpsudsendelsen er en fysisk postudsendelse, der bliver udsendt ad hoc til gruppeledere og centre.
kfumspejderne.dk
kfumspejderne.dk er KFUM-Spejdernes officielle hjemmeside. Her kan ledere og spejdere finde informationer om det, som rører sig hos KFUM-Spejderne. Det kan være projekter, nyheder eller events i kalenderen. Her finder du også vedtægter, årsrapporter og du kan blive klogere på uddannelse. Du finder siden her
Sociale medier
KFUM-Spejderne er aktivt til stede på Facebook, Facebook-gruppen og Instagram. Til særlige events har vi også mulighed for at bruge X eller LinkedIn. På Facebook deler vi i høj grad informationer, som bliver udgivet på kfumspejderne.dk. Men det kan være gennem begivenheder eller upload af videoer og billeder. På Instagram inviteres grupper, distrikter, stabe og projektgrupper til at låne kontoen og vise frem fra spændende events. Du kan læse mere her
Læs kanalbeskrivelse og SoMe-strategi